Marketingový nebo konverzní trychtýř je součástí propracované marketingové strategie, jedná se o znázornění a popis procesu, kterým projde zákazník než se nakonec rozhodne pro koupi Vašeho výrobku či služby. Marketingový trychtýř má několik úrovní počínaje prvotním seznámením zákazníka s produktem a konverzí konče. V každé fázi z trychtýře vypadne určité procento potenciálních zákazníků, jedná se o normální proces. Celý proces se typicky aplikuje na e-shopy, ale lze jej využít i v offline prostředí.
Základní trychtýř se skládá z úrovní:
- Seznámení
- Zvažování/Zájem
- Hledání
- Nákup/Konverze
Vše začíná u budování povědomí o nabízeném produktu/službě. Někteří lidé, kteří už se s Vaší firmou seznámili, přechází do další úrovně trychtýře, kdy o nabídce uvažují. Následuje úroveň hledání, kdy se potenciální zákazník informuje detailněji o vaši nabídce a případně ji porovnává s konkurencí. Poslední úrovní je pak samozřejmě cílová konverze.
Každá úroveň vyžaduje využití různých marketingových postupů k udržení zájmu potenciálního zákazníka. Je potřeba dlouhodobě budovat důvěru a zájem, zaměřovat se na svou cílovou skupinu zákazníků, informovat je o tom co a jak děláte, odpovídat na dotazy (i potenciální dotazy například na blogu nebo na sociálních sítích), dostat k potenciálním zákazníkům přidanou hodnotu.
Aby náš článek nebyl jen o teorii trychtýře, přinášíme i několik praktických tipů jak zákazníka přivézt, udržet a dovézt k cíli:
- Tvořte zajímavý obsah na sociálních sítích a pozvěte tam nejen potenciální zákazníky
- Využijte svou webovou prezentaci a soc. sítě na řešení možných obav a otázek zákazníků
- Budujte vztah se zákazníkem jak na veřejné úrovni (soc. sítě) tak na té osobní – email, telefon, WhatsApp
- Dejte zákazníkovi něco navíc, ať už je to e-book zdarma nebo slevový kód/poukázka na jeho narozeniny
- Využijte remarketingu – jedná se o klasickou PPC kampaň, ale je zaměřená na skupinu lidí, která již na Vašem webu byla
- Zjednodušte proces nákupu/objednání, čím více kroků má tím více zákazníků odradí
- Těsně před posledním krokem v trychtýři můžete také využít systém opuštěného košíku
- Po nákupu dále udržujte kontakt se zákazníkem a
- Využijte cross sell a upsell technik, ale pozor na nová pravidla pro e-shopy