Právní změny nejen pro e-shopy platné na začátek roku 2023

V období hlavní nákupní sezóny nejspíš začne platit novela zákona přinášející mnoho změn v nákupním procesu. Právní změny budou platit nejen pro e-shopy s fyzickým zbožím, ale některé se týkají i prodeje digitálního zboží nebo kamenných prodejen. Mi si shrneme nejdůležitější změny pro první zmíněné.

Slevy

Nově se slevy budou vypočítávat z nejnižší ceny za posledních 30 dní, správně vypočítat slevu je potřeba i při užití slevového kódu. Toto pravidlo platí i pro nový produkt na trhu, pokud jej uvádíte na trh rovnou ve slevě, už to nepůjde a budete produkt muset vystavit na nějakou dobu za plnou cenu (ne nutně na celých 30 dní) a z ní pak počítat slevu. Toto pravidlo neplatí pro výrobky podléhající rychlé zkáze a nevztahuje se na slevy určené konkrétnímu zákazníkovi, příkladem může být slevový kód na další objednávku vložený v balíčku, tedy má k němu teoreticky přístup jen jedna osoba.

Přihazování do košíků a předškrtnutá políčka.

Nesmíte již nakupujícímu přihazovat další produkty do košíku bez jeho vědomí, stejně tak jakékoli příplatkové nabídky (prodloužená záruka, pravidelné dodávky…) nesmí být předem zaškrtnuté.

Všeobecné smluvní podmínky a další informace

Všechny informace potřebné k nákupu zboží (omezení, způsoby platby, vlastnosti produktu, doručení zboží, informace k reklamaci, odstoupení, záruce, servisu a stížnostem) musí být zákazníkům jednoduše dostupné, často ještě před vložením zboží do košíku. VOP se musí odeslat zákazníkovi e-mailem ve formátu, který nelze jednoduše editovat, nesmí se jednat o odkaz na web, zákazník u sebe musí mít VOP platné ke dni objednávky. Právní změny pro e-shopy také upravují obsah VOP, nově je potřeba aby v nich bylo sídlo a telefonní kontakt a v případě, že e-shop má e-mail tak i ten, případně informace o servisu

Tlačítko objednání

Tlačítko pro objednání na konci procesu celé objednávky musí být srozumitelné a čitelné a mělo by obsahovat text „objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou jednoznačnou formulaci stejného významu. Navíc bychom měli zákazníka upozornit ať si zkontroluje obsah košíku.

Právní změny pro e-shopy objednávací tlačítko
Právní změny nejen pro e-shopy platné na začátek roku 2023

Dodání zboží

Lhůta pro dodání zboží se zpřesňuje a přibývá k ní dodatek „nejpozději však do třiceti dnů.“ .  Nesplnění této podmínky může vyústit v odstoupení od smlouvy ze strany nakupujícího. Samozřejmě to platí není-li dohodnuto jinak, jak to bývá například u objednávek na přání.

Reklamace či vrácení zboží do 14-ti dnů

Záruční doba je v celkové délce stále 2 roky, co se ale mění je doba zákonné domněnky, že zboží mělo vadu už při nákupu, ta se prodlužuje na jeden rok. Rozšiřuje se také odpovědnost za funkčnost zboží, ta by měla odpovídat obvyklým vlastnostem zboží téhož druhu. Vrácení do 14-ti dnů se v zákoně mění na lhůtu pro vyzkoušení a zákazník Vám tedy nemůže vrátit po 14-ti dnech boty které si koupil na tůru po horách a vykalkuloval si, že je může za 14 dní vrátit. Nyní může mít vrácené zboží známky opotřebení pouze takové, které by vznikly seznámením s povahou vlastnostmi či funkčnosti zboží. Tedy například v botách se může doma projít, ale nemůže Vám vrátit špinavé ošoupané boty které nosil celých 14 dní na horách.

Hodnocení na webu

Chcete-li se chlubit hodnoceními Vašich zákazníků je potřeba návštěvníkům webu vysvětlit jak hodnocení získáváte, jak a zda ověřujete jejich pravost. Stejně tak pracujete-li v hodnocení s procenty, zákazník by měl vědět jak se toto procento vypočítává.

 

Doporučujeme konzultaci s odborníkem na právo, my jsme odborníky na tvorbu webů a e-shopů, ne však na právo kolem nich a tak i my se budeme obracet na právní pomoc

Sdílejte, ať je nás víc!

Kontaktujete nás.

Rádi poznáme Váš projekt a umíme se pro Váš záměr nadchnout.

info@apertia.cz

+420 772 727 746

Zadejte email a telefon
Ozveme se Vám

Každý týden posíláme novinky ze světa WordPress, webů, eshopů a zajímavostí. Dejte nám svůj e-mail a získávejte novinky také.