Systém opuštěného košíku je velmi jednoduchý. Zadá-li zákazník při objednávce e-mail nebo telefonní číslo, ale objednávku nedokončí, funkce „opuštěného košíku“ se mu po nějaké době ozve. Může zákazníka vyzvat k dokončení objednávky, poskytnout mu slevu na nákup, kontakt na podporu a pomoc s nákupem nebo se pokusí od zákazníka zjistit proč objednávku nedokončil. Tento marketingový tah je velice úspěšný, protože míří na zákazníky kteří o zboží projevili zájem, už ho mají v košíku, zadali i některé údaje, ale pak z e-shopu odešli.
Kdy odeslat upozornění a jak by mělo vypadat záleží na typu vašeho zboží či služeb. Avšak základ je u všech stejný:
- Celková přehlednost je na prvním místě.
- Jasný předmět emailu – zákazník nečeká že se mu ozve e-shop na kterém ani nenakoupil, je potřeba opravdu dobře volit předmět pro co největší proklikovost.
- Musí být zřejmé odkud e-mail přišel, opatřete e-mail informací o vašem e-shopu.
- Krátký text s cílem zákazníka nalákat zpět do e-shopu a dokončit nákup.
- Zobrazit potenciálnímu zákazníkovi obsah jeho košíku.
- Připomenutí kontaktů, případně přímo kontakt na podporu která pomůže s nákupem.
- Tlačítko kterým se dostane ke svému košíku. Přeci nebudeme nutit zákazníka aby náš e-shop někde hledal.
- A nakonec samozřejmě možnost odhlášení e-mailu.
Je vhodné nečekat dlouho abyste zachytili návštěvníka ještě ve fázi kdy má nedokončený nákup čerstvě v paměti a volit vhodný obsah e-mailu. Výhružný nebo vtíravý text zákazníky spíš odradí. Některé e-shopy sází na jedno upozornění, jiné využívají více kroků kde vylepšují nabídku například přidáním slevového kuponu.
Naše volba Abandoned Cart Lite for WooCommerce
My používáme plug-in Abandoned Cart Lite for WooCommerce, jeho nastavení je trošku krkolomné a vzhledem k možnostem testování komplexní funkčnosti (je potřeba simulovat opuštěný košík a pár minut počkat na email) chvíli trvá jej zprovoznit, ale má široké množství nastavení a to ve verzi zdarma.
Plugin funguje ve dvou fázích a to:
- Uložení košíku po určitém čase do databáze.
- Odeslání emailu ohledně opuštění košíku.
Plug-in ukládá seznam opuštěných košíků s podrobnými informacemi (v WooCommerce -> Abandoned Carts -> Abandoned Orders), a také zobrazuje statistiku obsahující cenu obnovených objednávek, počet opuštěných košíků, počet odeslaných emailů a zachycených emailů (v WooCommerce -> Abandoned Carts -> Dashboard).
Základem nastavení je spuštění všech funkcionalit potřebných pro samotné zprovoznění plug-inu. Jedná se o dvě podstatné věci:
- Zaškrtnout checkbox „Enable abandoned cart emails“ ve WooCommerce -> Abandoned Carts -> Settings -> General Settings -> první checkbox
- Aktivovat šablonu emailu ve WooCommerce -> Abandoned Carts -> Email Templates -> přepnout tlačítko na defaulní šabloně
U prvního kroku můžete také nastavit čas, po kterém se košík zhodnotí jako opuštěný a uloží do databáze, nebo ladit informace ohledně GDPR. V dalších položkách submenu lze nastavit základní informaci k odesílání emailů, většina zbylých položek je přístupná v Pro verzi plug-inu.
U druhého kroku lze e-mailovou šablonu rozkliknout (tlačítko edit) a s využitím WYSIWYG editoru (tedy bez znalosti HTML kódu) ji nastylovat a sepsat obsah, navíc můžete zaškrtnout generování unikátního kódu pro každý opuštěný košík. Svoji práci můžete během vteřin zkontrolovat pomocí odeslání testovacího emailu.