Na co nezapomenout při tvorbě webu ať už si jej vytváříte sami nebo využijete firmu?
Obsah
Platforma
Většina webů se časem více či méně mění a proto je potřeba zjistit si, zda platforma umožnuje změny na webu a to jak drobné (změna otevírací doby) tak i větší (přidání funkce eshopu ke stávajícímu blogu, změna grafiky a to jak málo, tak i hodně apod.). Důležité je také vědět jak se budou takové změny pohybovat cenově, abyste se nechytili do sítě levného webu, ale za malou úpravu se pak nedoplatíte. Co bychom určitě nedoporučili jsou malé platformy s nízkým množstvím firem které na nich weby staví, když se cokoli stane zůstane Vám nepoužitelný web, který nebude umět nikdo udržovat a nezbyde Vám nic jiného než hledat nového dodavatele a opakovaně platit na nový web.
My tvoříme weby na systému WordPress (60.4% podíl na trhu), je to nejrozšířenější CMS na světě, je OpenSource má obrovskou základnu fanoušků od takzvaných „klikačů“ až po profesionální kodéry a programátory. WordPress je díky možnosti pluginů velmi ohebný. A co neumí plugin dopíšeme my 🙂 Pokud se Vy nebo Váš dodavatel budete držet základních pravidel tvorby webu na WordPress tak není až tak velký problém aby v případě potřeby přebral správu webu někdo jiný.
Výběr platformy, ačkoli Vám to bude připadat jako druhořadé a nebo méně podstatné, tak neberte na lehkou váhu. Je to velmi podstatná věc. Úplně stejně jako komplexní grafika či texty.
Další možnosti, které jsou pod Open Source licencí jsou např. Joomla (5,2%), Prestashop (e-shopy) (5.2%), Drupal (3.4%), Shopify (2.7%), WIX (1.9%).
UX a UI
Na zaujetí zákazníka máte zhruba 3 sekundy a vzhled webu je to první co návštěvník uvidí, vzhled sestává ze dvou hlavních směrů a to UX (User Experience) a UI (User Interface). UX je především o struktuře a rozvržení stránky a to na všech zařízeních = responzivita, jde především o to aby se návštěvník na webu rychle zorientoval a našel to pro co nejspíše přišel. UI je o příjemnosti prostředí webu, vhodné barvy, pěkné fotky, dostatečný kontrast a reakce na akci uživatele. Tedy například když uživatel přidá produkt do košíku mělo by mu být jasné že tlačítko opravdu provedlo očekávanou funkci.
WPDisto má svého vlastního webdesignera, který tyto problémy řeší. Není tedy třeba přijít s již hotovým návrhem, vše prokonzultujete s námi. Pokud chcete začít sami, není od věci se seznámit s pojmy jako je: „use case diagram, wireframe nebo drátěný model, barevná paleta, vizuální hierarchie a program figma“.
Jako firma se zabýváme také psychologií barev. Vnímáme, že kdo rozumí vnímání barev u různých cílových skupin, tak v dnešní době vyhrává. Nezapomínejte, že web se nemusí ani tak líbit Vám, jako Vaší cílové skupině.
Upřednosňujeme také testování a tak se nejednou stalo, že jsme nahodili grafiku webu, otestovali a následně po viditelných výsledcích ji ještě i změnili či upravili. Výhodou našeho řešení je to, že se dá velmi jednoduše grafika změnit a to s rozumnou cenou.
Dodavatel a jeho služby
Dodavatel sám o sobě je velmi důležitý. Nejde jen o cenu za kterou Vám web do dohromady, ale také o to jak jeho výsledek bude vypadat a zda je ochoten provádět změny. Dodavatel by měl mít vystavené portfolio na webu (nebo jej zaslat na vyžádání) a dostupné recenze i mimo jeho vlastní web. Webová prezentace vybraného dodavatele je také důležitá, prohlédněte si web a případně si pročtěte i blog. Před sepsáním smlouvy je vhodné si zjistit jaké máte možnosti pokud spolupráce skončí, především zda všechna data jsou Vaše a můžete si je kdykoli stáhnout k sobě, jsou-li uložena například na serveru dodavatele. Jednoduše zůstaňte majiteli svých dat!
Analýza konkurence
Analýza konkurence je důležitý krok při tvorbě webu. Pomáhá pochopit trh, na kterém se pohybujeme, a zjistit, jak naši konkurenti pracují a co nabízejí svým zákazníkům. Identifikujte konkurenci, zjistěte jejich silné a slabé stránky, analyzujte webové stránky, sledujte jejich online aktivity a buďte stále ve střehu, analýza konkurence je totiž pravidelný proces, který Vám může pomoci přizpůsobovat své strategie i nadále.
Nezapomínejte, že nemáte konkurenci jenom v ČR. Inspirujete se a dívejte se po stejných společnostech v zahraničí. Věřte těm, kteří do marketingu investují nemalé peníze.
Analýza zahraniční konkurence
Ve chvíli, kdy zjistíte, že budete expandovat do zahraničí, tak doporučujeme nejen projet konkurenci v dané zemi, ale také zjistit, jaké jsou zvyky v dané zemi. To, že Vám např. přijde jeden web krásně červený v ČR neznamená, že stejně tak v červený a stejné použití barev bude působit i v zemi jiné.
Naučit se kulturu každé země není vždy jednoduché.
Také při expanzi do zahraničí nezapomeňte na technickou stránku webu. Bude web multilang a nebo uděláte v každé zemi jinou značku s jinou grafikou. Těch možností je spousta. Základ ale je, že se musí vždy analyzovat prostředí a to nejen konkurenci, ale hlavně myšlení lidí.
Kultura každého státu může být velmi rozdílná.
Hosting
Hosting je důležitý prvek při tvorbě webu, protože umožňuje umístit web na internet a tím umožnit jeho přístup pro návštěvníky. Hosting poskytuje server, kde jsou uloženy soubory webu a zajišťuje, že web bude dostupný 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Jedním z důležitých aspektů hostingu je rychlost a spolehlivost. Rychlost načítání webu je klíčová pro uživatelský zážitek a spolehlivost znamená, že web bude dostupný pro návštěvníky bez výpadků. Dle Vašich požadavků je pak třeba dát pozor na velikost databáze, použitelný prostor na disku pro web samotný, PHP memory_limit, aliasy, subdomény a mnoho dalšího. Při menších projektech většinou není třeba tyto věci řešit a navíc nebývá problém v případě nedostačujících parametrů zakoupit lepší balíček nebo změnit hosting.
Velmi důležitá je také technická podpora. V případě problémů s webem je důležité mít k dispozici kvalitní technickou podporu, která vám pomůže řešit problémy co nejrychleji. Weby od WPDistro můžete umístit na náš server, tím získáte technickou podporu nejen pro hosting, ale i pro web dohromady.
Pro klienty, kteří cílí na zahraniční trh, tak některé weby umísťujeme za bezpečnostní službu Cloudflare. Ale neděláme to pro všechny. Každé větší zabezpečení samozřejmě snižuje komfort např. úprav na webu a rychlých zásahů.
Copywriting
Copywriting je důležitou součástí tvorby webu, texty na webových stránkách jsou klíčovým prvkem pro komunikaci s návštěvníky a získání jejich důvěry, ale také pro SEO. Copywriting zahrnuje psaní textů na web jako takový, texty jsou jasné, srozumitelné a přesvědčivé pro lidi a také musí obsahovat vhodná klíčová slova, meta popisky a titulky díky kterým bude Váš web dohledatelný ve vyhledávačích.
Za nás je ale hlavně copywriting důležitý, aby na první dobrou zaujal. Jednoduché a výstižné texty, které upoutají. A a by ta jednoduchost šla ruku v ruce s funkčností, tak naopak pro SEO jsou vhodné kvalitní a dobře hodnocené články, které mají pro čtenáře vypovívající hodnotu.
Nemyslete si ovšem, že samotné texty Vás dostanou na první stránky Googlu. SEO samo o sobě je disciplína, které se musí věnovat čas.
Copywriting také zahrnuje psaní textů pro reklamní kampaně, e-maily nebo sociální média, které musí být poutavé aby motivovali návštěvníky k akci. Není od věci si na některé z textů najmout profesionálního copywritera.
Copywriting je jedna z částí velké bubliny zvané marketing, bez kterého se Váš byznys neobejde. Což ale neznamená, že si jej nemůžete dělat sami. Někteří majitelé umí nejlépe vystihnout, co na stránky umístit a jak.
Technické SEO
Technické SEO je velká skupina témat, některá zvládnete ovlivnit sami, pro další bude nejspíš třeba volit pomoc profesionála.
- site map – detail níže
- optimalizace obrázků případně lazyload
- crawling webu – interní prolinkování a zpětné odkazy napomáhají robotům najít procházet web
- HTTPS – protokol umožňující zabezpečenou komunikaci v počítačové síti
- duplicita obsahu
- rychlost webu
- responzivita webu – zobrazení v mobilních zařízeních
- povolení/zakázání indexace konkrétních URL
- přesměrování – dlouhý řetězec přesměrování odradí nejen robota, ale i návštěvníka
- stavové kódy – nejspíš znáte kód 404, je jich mnohem více a mají různí významy i pro crawlery
- podoba URL – popíšeme si níže
Sitemap
Sitemap je strukturovaný seznam všech stránek na vašem webu. Měla by být dostupná na veřejné URL adrese. Sitemap se generuje ve formátu XML, lze ji však zpracovat i tak aby byla přehledná i pro návštěvníky webu.
Je důležitým prvkem při tvorbě webu, protože umožňuje návštěvníkům snadno najít informace, které hledají a především umožňuje vyhledávačům snadněji indexovat stránky Vašeho webu, díky tomu můžeme sitemap zařadit do technického SEO.
URL adresy a jejich tvar
URL adresy a jejich tvar jsou důležité při tvorbě webu, protože ovlivňují, jak snadno se na web mohou návštěvníci dostat a jak dobře se web zobrazuje ve vyhledávačích. URL adresy by měly být krátké, jednoduché a srozumitelné, aby se snadno zapamatovaly a zapisovaly. URL typu site.cz/?p=15268 není vhodná pro robota ani návštěvníka, proto je využívejte pouze v backendu!
Jedním z důležitých aspektů URL adres jsou klíčová slova obsahu na který vedou. Ty by měla obsahovat, aby se zvýšila šance, že se vaše stránky objeví ve vyhledávačích při hledání těchto slov. URL adresy by měly být snadno čitelné pro návštěvníky a měly by jim poskytovat informace o tom, co se na dané stránce nachází.
Systém URL adres umožňuje pomocí lomítka vytvořit hierarchii stránek, ta také pomáhá vyhledávačům snadněji rozumět struktuře webu a tím i lépe indexovat jednotlivé stránky.
SEO textů
Jedním z nejdůležitějších aspektů SEO textů je použití klíčových slov. Tyto slova by měla být použita v titulcích, meta popiscích, nadpisech a textu, aby se zvýšila šance, že se vaše stránky objeví ve vyhledávačích při hledání těchto slov.
Dalším důležitým aspektem SEO textů je i kvalita textu z pohledu člověka. Text by měl být poutavý, srozumitelný a obsahovat užitečné informace pro návštěvníky. Texty by také měly být přirozené a nikoli příliš optimalizované pro vyhledávače, protože to může negativně ovlivnit kvalitu textu pro návštěvníky. Upřednostněte srozumitelnost před optimalizací pro vyhledávače.