Barvy na webu a podprahové vnímání – proč a jak jsou důležité?

barvy

Přestože každý člověk vidí barvy trošku jinak, pro každého něco představují, symbolizují nebo vytváří určité pocity. V článku vám napovíme, jaké barvy je na základě této znalosti vhodné na webu používat, jak je využít ve svůj prospěch a jak pracovat s podprahovými informacemi.

Podprahové zprávy jsou typem zpráv, které využívají tzv. podprahového signálu k ovlivňování podvědomí příjemců této reklamy. V obecné rovině lze konstatovat, že podprahové zprávy mohou do určité míry ovlivnit myšlení a chování.

Podprahová reklama působí na naše podvědomí, aniž bychom si uvědomovali její existenci. Tím pádem ji nelze vědomě vnímat ani v případě, že se ji snažíme najít. Taková reklama má ale jen krátkodobý účinek.

Naše nákupy jsou silně ovlivněny asociacemi, které si vytvořilo podvědomí. Asociace jsou mocnou zbraní psychologie reklamy. Vytvářejí myšlenkové cesty a nejčastěji apelují na emoce, hodnoty nebo čisté potěšení.

Podprahově na nás dokážou působit také barvy, které už jen tím, jak je vnímáme a jaký k nim máme vztah, mohou ovlivnit náš nákupní proces.

Při výběru správných barev je potřeba brát ohled na každou z nich, ale také na jejich spojení a vzájemné doplnění. V první řadě je potřeba dodržovat pravidlo, že méně je někdy více. Web nesmí působit přeplácaně a musí být pro uživatele dobře čitelný.

Toho je možné docílit vysokým kontrastem mezi písmem a podkladem. V dnešní době je nejen ve WordPressu v trendu bílý, nebo světle tónovaný podklad. O dalších trendech v grafice jsme psali například v článku 6 trendů webového designu roku 2020.

Grafici a návrháři používají barevný kruh a ke stanovení vhodnosti kombinace barev používají pravidla založená na vztahu barev. Pokud je barev více, nahradí se trojúhelník čtyř- nebo šestiúhelníkem.

barvy

Analogické barvy – sousedí spolu v barevném spektru.

Komplementární (protilehlé) barvy – nacházejí se na protilehlém konci kola.

Rozdělené barvy – je jedna barva a dvě barvy, které sousedí s barvou na opačném konci kola.

Triadická barevná paleta – je jedna barva a další dvě v rovnostranném trojúhelníku. 

 

Čtěte také:   Automatizace

Doporučujeme nikdy nepřesáhnout počet 5 použitých barev. Upoutat zákazníkovu pozornost se vám nejlépe povede použitím červené barvy nebo žluté barvy s vhodným pozadím. Agresivní barvy naopak přitáhnou rychle pozornost, ale rychle unavují.

Lidé lépe reagují na barvy, které znají ze svého okolí. Používejte proto pastelové odstíny barev a přírodní barvy. Nejde to však brát jako dogma a barevnost by se vždy měla přizpůsobit firemní identitě. 

Pojďme se tedy podívat na konkrétní barvy s ohledem zejména na jejich použití jako pozadí, ale také v obecné rovině.

 

Černá barva symbolizuje moc, autoritu, disciplínu a eleganci. Může být jak konzervativní a tradiční, tak moderní a nekonvenční, záleží jakou doplňkovou barvu k ní použijete. Používá se nejčastěji v kombinaci s dalšími barvami, protože funguje jako zesilovač vlastností jiných barev.

Bílá barva nechává ostatním barvám prostor k vyniknutí a propůjčuje jim čistotu. Její využití najdeme zejména v minimalistických a jednoduchých designech. Bílá barva ale může být i víceméně neurčitá, jako nepopsaný list, představa nevinnosti a čistoty.

Šedá barva je prostředníkem mezi bílou a černou a může si z obou barev vzít to dobré i to horší. Od depresivní a konzervativní podobě v nesprávném využití až po formální a profesionální vzhled ve správném designu.

Pokud ji použijeme v kombinaci více do stříbrné, rázem evokuje luxus, minimalismus a serióznost. Asi nejslavnější použití této barvy evokuje firma Apple. Používá ji nejen Apple, ale také další IT firmy, bezpečnostní a právnické společnosti, banky nebo pojišťovny.

Červená barva je vzrušující, hodně energická a výrazná, čímž vybízí k akci. Někdy může vyjadřovat až moc nadřazenosti a síly, ale také lásku. Musí se dobře kombinovat s ostatními barvami, aby nepůsobila agresivně.

Víte třeba, že pokud je dost červené barvy v obchodech s jídlem, více tam toho sníme? 🙂 

Oranžová barva je pozitivní a energickou barvou. Používá se hodně například v gastronomii. Vyvolává pocit tepla, úrodnosti a bohatství. Také s oranžovou se to nesmí přehánět, ale v kombinaci se základními barvami jako černá, bílá nebo šedá, může působit opravdu nádherně.

Žlutá barva je veselá, pozitivní a často si ji spojíme se Sluncem. Její využití najdeme například v potravinářském průmyslu a v cukrářství (většina pytlíků s bonbony na sobě má něco žlutého, nebo jsou celé žluté). Jedná se o hodně výraznou barvu a může být vnímána i agresivně. 

Zelená barva je možná nejvíce přirozenou barvou, která evokuje spojení s přírodou nebo ekologií. Také je přátelská a používá se například v kosmetickém průmyslu, kde jde o vyvolání nebo posilnění pocitu přírodních produktů.

Modrá barva vyjadřuje loajalitu, racionalitu a důvěryhodnost. I proto je velmi oblíbená a spousta firem s ní pracuje buďto v logu nebo na webu.

Fialová barva je hodně tajemná a vyvolává pocity magie. Často se používá u produktů pro mladší cílovou skupinu a teenegery. Fialovou můžeme použít také u kosmetiky.

Hnědá barva je tradiční, zemitá barva. Evokuje jistotu, bezpečí a domov, zároveň je ale poměrně vážná a seriózní. Vhodná je pro firmy, které pracují s přírodními materiály, například ve stavebnictví.

 

Čtěte také:   WordPress vývoj šablony? Proč? Proč NE!

Výběrem správných barev a vyvoláním správné emoce můžete zákazníka zaujmout, udržet jeho pozornost, přimět k dokončení nákupu i nalákat po nějakém čase zpět na váš web. Často může být výběr barev přehlížen. Byla by to ale chyba, barvy hrají ve WordPressu i na jakémkoliv jiném webu velmi důležitou roli.

Pokud máte k článku nějaký komentář, námět nebo byste s námi chtěli ve WordPressu spolupracovat, neváhejte nás kontaktovat přes email info@wpdistro.cz nebo na telefonním čísle uvedeném na našich stránkách WPDistro.cz.

Sdílejte, ať je nás víc!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Napište nám

ihned se ozveme

Chcete dostávat novinky ze světa WordPressu, webu a marketingu?

Napište nám

ihned se ozveme