Eshop na WordPress. Kolik zvládne produktů?

Toto je techničtější článek, který má za cíl objasnit všem netechnickým lidem fungování systému WordPress v kombinaci s WooCommerce e-commerce platformou.

IT se mi nejlépe vysvětluje v přirovnáních.

 

Kolik že těch magických produktů zvládne WordPress?

Představte si to tak, že WordPress je sekretářka. Ano. Pobíhá sem a tam, je celkem atleticky založená, docela chytrá a zkušená ve verzi 4.8 (WooCommerce). To znamená, že se již minimálně 4x velmi spálila, získala mnoho a mnoho znalostí a zkušeností a kamarádí se se stovkami šťouralů, kteří ji svými komentáři nejen na Facebooku mnohokrát vytkli její nedostatky, na kterých ale velmi poctivě zapracovala. Sekretářku tedy máme. Umí být skutečně enormně rychlá a to především v kombinaci s PHP 8 JIT a WordPress 5.6. To jsou její nové boty a steroidy, které už z toho všeho začala brát, aby byla naprostá špička. Nadupaná sekretářka.

No jo. Ale kde jsou ty její produkty? Každá sekretářka přeci uchovává veškeré dokumenty v takzvaném sekretáři. Čili v kartotéce. Tak si to skutečně představujte. Je to taková ta stará kartami proložená krabice, kterou měli a dokonce možná ještě mají všechny doktorky a doktoři v ordinacích. Jen u nás má sekretářka na kartách napsány detaily o produktech.

Jak vidíte, sekretářka čili WordPress je naprosto něco jiného, než její krabice s dokumenty. Ty stojí u zdi a dodala jí je podle jejího návrhu firma MariaDB.

Je třeba naprosto striktně chápat rozdíl mezi sekretářkou a onou kartotékou.

Tato kartotéka je v případě WordPressu a dodavatelské firmy MariaDB vytvořena takto.

Jsou 2 stěny, u kterých stojí obrovské krabice naplněné kartami produktů. U stěny číslo jedna jsou krabice s dokumenty menší. Protože tam se na každé kartě vysktyuje pouze název, datum založení karty, datum poslední aktualizace karty – naprosto stejně, jako když chodíte k onomu doktorovi.

Rozdíl je v tom, že pokud potřebuje naše sekretářka příchozímu zákazníkovi zobrazit cenu, barvy, dostupnost a další záznamy, musí nejdříve zaběhnout ke stěně 1 a pak podle čísla karty najít v “megabordelu” u stěny číslo 2 odpovídající karty. Mnoho a mnoho a mnoho přesněji řečeno kartiček.

Ale naše sekretářka nakoupila dobře. Firma MariaDB totiž vybavila svoje kartotéky enormní rychlostí a podavači, které sekretářce pomáhají. Ona jen říká:

“Milá MariaDB dej mi 30 prvních karet produktů podle abecedy a chci jen ty ze stěny 1 – čili název a krátký popis – to je u stěny 1 – to mi stačí. Takto zobrazím zákazníkovi stránku se seznamem produktů”

A u konkrétního produktu to má sekretářka ještě rychlejší.

“Hej Maria – dej mi jen číslo 888 – kartu produtku šup sem. A chci k ní všechno od stěny 2.”

Samozřejmě je velmi důležité, jak přesně sekretářka na svoji kartotéku mluví, ale ta naše je už léty vycvičená a prověřená. Čili se svoji kartotékou umí mluvit velmi dobře. A tam je část magie. Když se dobře ptá, tak dostane odpověď velmi rychle a v tomhle je sekretářka dobrá.

Toto inženýři v MariaDB mají naprosto v malíčku, čili je to téměř okamžitě.

Představte si onu sekretářku, jak prochází podle abecedy kartotéku – to přece není vůbec složité, protože kartotéka už je seřazená podle abecedy. A vzít prvncíh 30 listů je triviální. A pak dalších 30.

Záleží vám u takovéhoto listování katalogem na tom, jestli je v kartotéce 100 nebo 1 000 000 listů? Ne.

No jo. Tak kde je ten skutečný problém pro naši sekretářku?

Naprosto nejhorší pro ni je, pokud přijde zákazník a chce po ní “dej mi všechny produkty, které mají v popisku napsáno beton”.

Tak – teď si představte, že sekretářce je to opět naprosto buřt. Ona holka zase přijde za svojí magickou kartotékou a řekne – “dej mi všechny karty, které mají nejen v popisku u stěny 1 napsáno beton, ale mají to napsáno kdekoli v kartotéce také u stěny 2”.

A teď nastupuje armáda permoníků které nasadili z MariaDB do svých magických kartoték. A ti čtou. A čtou. A čtou. A čtou.

No a tady už velim záleží na onom počtu karet. Protože u stěny 1 to budou mít celkem rychle, ale u stěny 2 to bude o dost pomalejší. Tam je přídavných kartiček totiž řádově více.

100 karet přečtou ihned. 1 000 000 přečtou za velmi dlouho.

V IT jazyce se tomu říká fulltextové vyhledávání. Toto jediné má velký vliv na rychlost dodávání dat – čili kartiček zákazníkům. Ono totiž pořád pročítat kartotéku dokola a když navíc ve frontě čeká dalších dvacet lidí, kteří chtějí taky pročítat – to není žádný med.

No a protože má sekretářka kámoše Davida, který se v tom trochu vyzná, tak jí řekl.

“Hele milá Waldemaro Pressová, kolik že tam máš těch karet?”

“Šéf mi jich tam narval už 100 000. Bůůů. MariaDB si stěžuje a už to nedávaj. Jako jo – hrozně rychle mi listujou katalogem. Všechno v pořádku, ale jakmile po nich chci najít “skvěle padne a dobře se nosí v zimě” – víš teď prodáváme taky bundy na zimu – no tak ti jejich permonící to nedávaj a navíc někdy přinesou naprostej nesmysl”.

V takovém případě David doporučuje sekretářce zajít ještě k Elasticsearch, což je firma která se specializuje na takovéto typy hledání. Ti našroubují před kartotéku jejich sofistikované udělátko, čili sekretářka se pak baví s udělátkem a to je mnohonásobně rychlejší. Obzvláště na čtení mnoha karet.

A pro příklad, zde máte eshopy s více produkty, ale na žádném udělátko od Elasticsearch nebyla potřeba.

https://elaf.shop/ – 36 tis. produktů

https://drevoobchoddolezal.cz/ 7 tis. produktů

https://boleslav.drevoobchoddolezal.cz/ – 20 tis. produktů

https://numisargo.com/ – 20 tis. produktů, ale spoustu jich nemají vypublikovaných

https://reclar.cz/ – multilang s nejvíce marketingovými nástroji

 

Mnoho lidí nechápe, že výrazně složitější je zobrazovat zákazníkův profil se všemi minulými objednávkami, tak jak to je např. Na alza. to je řádově náročnější než 100 tis. produtků. Ale I toto dokáží profesionální firmy vyřešit. A proto se na nás můžete obrátit. Tam už jde o rozkládání na mnoho serverů a o infrastrukturu za tím. Řekněme v jazyce sekretářky o materiál, ze kterého se vytvořená ona kartotéka a o rozdělení kartotéky do mnoha místností. V každé místnosti by pak sekretářce podával permoník karty z jeho místnosti.

Sdílejte, ať je nás víc!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Zadejte email a my se Vám ozveme

Každý týden posíláme novinky ze světa WordPress, webů, eshopů a zajímavostí. Dejte nám svůj e-mail a získávejte novinky také.