Internet žije z reklamy! Přes 90 % příjmu Googlu a Facebooku je z reklamy.
Newsové portály byly nuceny zavést placené obsahy.
Používání adblocku je velmi kontroverzní téma, na které má řada lidí odlišný názor. Na jedné straně přináší větší uživatelský komfort pro návštěvníky webu, na druhou stranu může ohrozit weby, které jsou na příjmech z reklamy přímo závislé. Je pravda někde uprostřed?
Adblock a jemu podobné nástroje na blokování reklamy si instaluje do svých prohlížečů čím dál více uživatelů. Jejich cílem je získat kontrolu nad tím, co se jim bude na internetu zobrazovat.
Pro obchodníky a markeťáky to však může být zásadní problém, dělá je to slepými.
Těžko totiž můžete vyhodnocovat úspěšnost cílené marketingové kampaně nebo návštěvnost vašich stránek, když v nich nejsou zahrnuti návštěvníci s adblockem.
Vzhledem k počtu uživatelů blokujících si reklamu, může při vyhodnocování docházet k nemalému zkreslení.
Počet uživatelů se zapnutým adblockem totiž roste každým rokem. V roce 2017 blokování reklamy využívalo 27 % uživatelů, v roce 2018 30 % a dnes už je to prokazatelně více než třetině uživatelů webu.
Česká republika v tomto ohledu patří spíše do celosvětového podprůměru. Rozdíly jsou ale velmi malé, drtivá většina zemí se k únoru 2018 pohybovala v rozmezí 25 a 35 %.
Výjimkou bylo pouze Řecko, které už před dvěma lety dosáhlo na 42 %. Na druhém pólu pak skončila Korea s 13 % a Japonsko se 17 % uživatelů používajících blokování reklamy.
Adblock navíc už není jen záležitostí klasických webových stránek na počítači, ale svoji funkci plní také na mobilních zařízeních. Ve smartphonech například využívá blokování reklamy 23 % zařízení.
Nejčastějším důvodem pro blokování reklam pak je uživatelský pocit, že už jich je na webu příliš. Dalšími podstatnými důvody jsou irelevantní a otravné reklamy, reklamy zabírající příliš mnoho prostoru na obrazovce, zpomalování stránek a strach z virů uvnitř reklam.
Blokování reklam je genderově nevyvážené. Poměr mužů a žen využívajících tuto funkcionalitu je
58 ku 42 % ve prospěch mužů.
Adblock je zároveň doménou mladších uživatelů internetu ve věku do 35 let. V kategorii nad 45 let už adblock používá málokdo.
Zajímavostí je, že vlastní nástroj na vyhodnocování reklam spustil také Google. Pokud vaše webové stránky zobrazují typy reklam, které Google považuje za nevhodné (což rozhodně nejsou ty z Google Ads), budete muset podniknout kroky k odstranění těchto, nebo vám budou uděleny sankce v podobě snížení SEO ratingu.
Také Apple a iOS od verze 9 podporují technologii blokování reklam. Příkladem může být aplikace Crystal. Tento způsob adblocku však funguje jen ve webových prohlížečích, na reklamu v nainstalovaných aplikacích nemá vliv.
Ve WordPressu naopak existují anti adblock pluginy na detekci uživatelů používajících blokování reklamy. Dalším řešením je využívání nativní reklamy, která vypadá stejně jako skutečný obsah, a tím se dostává mimo dosah adblocku.
A jaký máte názor na adblock vy? Liší se ten osobní od pracovního?
Používáte adblock nebo proti němu bojujete?
Pojďte o tom s námi diskutovat na Facebooku nebo LinkedInu, chceme znát váš názor!