Edalnice.cz je na WordPressu! WordPress web za 300 000 000? | Dvě tváře

Když probíhal takzvaný hakaton a firma XY si dělala reklamu říkal jsem, že bych web udělal na WordPressu za 1 hodinu a sám.

https://www.youtube.com/watch?v=wzJdGtkvFk8 – zde je důkaz.

Jsem rád, že se stát inspiroval. Nevím, kdo jim poradil WordPress, ale je to správná a jediná cesta pro nejen stát, ale také komerční sektor. Otevřený kód, jednoduchý onboarding uživatelů, tisíce postupů, tisíce vyřešených webových scénářů.

Toto vše má především zrychlovat, zjednodušovat a také zlevňovat vývoj. Celá práce má být předatelná jakékoli další třetí firmě. Tak tvoříme weby my. Snažíme se o to z podstaty věci a filozofie Open Source kódů. Vše mít jasně řečeno.

Zhodnocení edalnice.cz je asi následující.

Co je skvělé?

• Stát použil otevřený kód, který má především dodávat výhody popsané výše
• Webdesign je subjektivní názor, ale vypadá téměř funkčně – až na některé UX nedodělky jako je třeba článek v popupu – asi chtěli být moderní

Co je horší?

• Nepoužili WooCommerce pro prodej

Bod výše musím rozebrat. Velmi dobře se vyznám ve vývoji a nasazování software. A když se řekne WordPress, každý si představí bastl v PHP – nefunkční dětskou hračku. Tady je celkem jedno, že si představují zcestnou věc, ale uniká jim velká podstata a tou jsou databáze „za WordPressem“. Vzhledem k tomu, že WordPress běží jedině a pouze na MySQL, je databáze předem daná – Open Soure, čili zdarma a tím pádem se jádro problému neprodražuje, pokud se použije WooCommerce, který je pouze e-shopovou extenzí WordPressu.

Věřte, že na argumenty typu – ale MySQL to nedá – tam je 5 000 000 značek a stejný počet uživatelů – tak na tyto mám pouze jednu odpověď. Facebook. Kolik ten asi tak má uživatelů a záznamů v databázi? A jedna z jejich primárních databází vždy byla a je MySQL. Svého času měli největší clustery na světě.

Čtěte také:   1.část: 12 užitečných marketingových funkcí pro váš e-shop

Takže takzvaně „embedovaný“ formulář, který po vyplnění odesílá data do „naprogramovaného e-shopového řešení kdesi na backendech“ je zcela mimo mísu.

Protože z mé zkušenosti již ruka zaplouvá do rukávu. A již se koupil Oracle za 1 milion!!! korun za 1 jádro za 1 rok. Popřípadě MSSQL, která má pouze 1/4 cenu. Muselo se naprogramovat „e-shop“ řešení, které v podstatě dělá to, že ukládá uživatele, který zakoupil známku, zapíše k němu značky a platnosti.

Toto je extrémně jednoduché databázové schéma pro studenty středních IT škol.

Další technický argument, který se bude prezentovat jako velká položka u závěrečné ceny je náročnost na propojení do systémů policie a dalších.

Opět naprostý nesmysl. Zjednodušeně a skutečně funkčně jde jen o jediný dotaz – milý policista napíše do formuláře (nebo to za něj udělá automatická kamera, která umí číst značky aut) požadavek, který se odešle do takzvaného API můstku – čili interfacu do oné magicky předražené databáze a ten pouze odpovídá – platný, neplatný. To je celé. Naprosto žádná magie.

Ptáte se – jak rychle se dá vyhledávat v pěti milionech řádků? V řádech milisekund. V naprosto nejhorším scénáři se dá použít Elasticseach opět open source databáze, u které si ale nejsem jistý, jestli by v takto jednoduchém případě vůbec něčemu pomohla oproti vytuněné MySQL.

Ptáte se tedy na tu druhou tvář, kdy tou první je použití skvělých technologií a konečně možná průlom v myšlení mnoha lidí směrem k otevřeným řešením?

Onou druhou tváří je naprosto, ale naprosto nesmyslná cena. Všichni tušíme, proč je takto vysoká. Ale to je za mne jen jedna polovina zlé tváře.

Druhá a stejne hrozná je odevzdávání dat. Stát by totiž měl používat všude otevřená řešení práve z důvodu možnosti kontrolovat naprosto všechna data. Nikomu neodevzdávat jediný bit. Což se zde naprosto neděje a frikulínsky se využívají Google analytics. Google je ta chudá firma, která potřebuje každý zmíněný bit dat pro své účely, aby mohl dále chudnout.

Čtěte také:   Můj Super Box - popis chytrého marketingového e-shopu

Existují opět otevřená řešení na datovou analytiku – kupříkladu námi používané Matomo, kdy nikomu nic neodevzdáváte.

Za mne – skvělá technologie využitá ke krádeži za bílého dne na druhou.

Sdílejte, ať je nás víc!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Každý týden posíláme novinky ze světa WordPress, webů, eshopů a zajímavostí. Dejte nám svůj e-mail a získávejte novinky také.